Konspekt lekcji języka polskiego - klasa VI
Temat: Śląsk słowem malowany - oblicza językowe, kulturowe i literackie naszego regionu. [2 jednostki lekcyjne]
CELE: - kształtowanie własnej tożsamości regionalnej ,wyposażanie uczniów w zasób wiedzy o realiach kulturowych regionu
UCZEŃ: - uzmysławia sobie różnice między gwarową a ogólnopolską odmianą języka - umie "przełączać" kody, czyli łatwo przechodzić z odmiany gwarowej na ogólnopolską - odmienia rzeczownik przez przypadki - zna zasady pisowni wyrazów wielką i małą literą - orientuje się , jakimi twórcami kultury i znanymi ludźmi może pochwalić się Śląsk - ilustruje utwór poetycki - potrafi współdziałać w zespole
ŚRODKI DYDAKTYCZNE karty pracy , film , mapa Polski i Śląska , foliogramy , tablice: ZNANI ŚLĄZACY , encyklopedie i słowniki , trójkąty-wskaźniki aktywności.
METODY: "gadająca ściana" , burza mózgów , praca ze słownikiem , praca z tekstem , pogadanka, przekład intersemiotyczny .
TOK LEKCJI
Śląsk - jakie to miejsce na ziemi? (zestawienie skojarzeń uczniowskich na tablicy: "gadająca ściana", analiza, omówienie i uporządkowanie).
Sformułowanie tematu lekcji. Rozdanie uczniom trójkątów, na których kropkami będą zaznaczali swoją aktywność.
Karta pracy ucznia - ćw. 1, 2.
I) OBLICZE JĘZYKOWE
1.Projekcja fragmentów filmów, których bohaterowie posługują się gwarą śląską.
O czym i w jaki sposób mówią bohaterowie filmu? Jakiego języka używają? Czy to ich w jakiś sposób odróżnia od innych Polaków?
II) OBLICZE KULTUROWE
1.Analiza tablic wykonanych wcześniej przez uczniów , zawierających informacje na temat znanych Ślązaków.
2.Wykonanie ćw.3 na karcie pracy.
III) OBLICZE LITERACKIE
Polecenie: Zamknijcie oczy i posłuchajcie uważnie wiersza Krystyny Broll-Jareckiej.
Mój krajobraz Jest z dymów Rdzawych szarych
Mój krajobraz Jest rzeźbą Smutnej sadzy
Mój krajobraz To ruch Potężny Rwący
I twarz jeszcze Stęskniona słońca
A kwiat dereniu taki żółty A owoce dereniu takie czerwone
Przeczytajcie utwór samodzielnie i wykonajcie, używając farb, konkretyzację plastyczną tekstu. Omówienie prac uczniowskich.
IV) Ocena najbardziej aktywnych uczniów.
Zadanie domowe
ZADANIE DOMOWE
1.Zamień podane niżej zwroty charakterystyczne dla rozmowy prowadzonej gwarą na odpowiedniki ogólnopolskie.
Ale z niego gizd ! On się zawsze chami . Co to za gryfno dziołszka ? Twoje koleżanki to straszne klachule . W klasie mamy fajnych synków .
KARTA PRACY
Ćw.1 Odmień przez przypadki rzeczownik ŚLĄSK.
Ćw.2 Uzupełnij:
Jestem .......lązakiem, mieszkam na .........ląsku, w województwie ........ląskim. Mój tata to ........lązak, mamę zaliczyć mogę do rodowitych .......ierałtowiczanek . W niedziele ze smakiem jemy kluski .........ląskie . Wakacje spędzamy w Beskidzie .......ląskim.
Ćw.3 W odpowiednie miejsca wpisz imiona i nazwiska twórców kultury oraz znanych Ślązaków.
PISARZE -
KOMPOZYTORZY -
REŻYSERZY -
AKTORZY -
MALARZE I GRAFICY -
HIMALAIŚCI -
NOBLIŚCI -
Kurt Adler, Adam Bilczewski, Jerzy Duda - Gracz, Teofil Ociepka, Kazimierz Kutz, Maria Göppert - Mayer, Krzysztof Wielicki, Jerzy Kukuczka, Otto Stern, Aleksandra Śląska , Horst Bieniek , Mikołaj Górecki , Wilhelm Szewczyk , Wojciech Killar , Franciszek Pieczka , Jan Sawka , Rafał Wojaczek , Janusz Kidawa.
Gabriela Więcko Szkoła Podstawowa w Gierałtowicach |